hfsfolkis

Alla inlägg under oktober 2010

Av Hällefors Folkhögskola - 29 oktober 2010 09:29

 Jag heter Petra och går projektkursen. Är undersköterska i botten, men vill nu göra något annat. Jag vill bli röntgensjuksköterska, bl a för att det är väldigt intressanta metoder man använder.  Jag går här dels för att få behörighet att söka till universitetet, dels för att utvecklas som människa. Under min projekttid har jag gjort en fältstudie på röntgenavdelningen  på USÖ. En fantastisk möjlighet att få en närmare bild av yrket. Jag skriver också på ett arbete om röntgen. Det är jättebra att få bestämma själv vad man vill jobba med under sin projekttid och utveklas inom ett visst område.                                                             

                                       

Av Hällefors Folkhögskola - 29 oktober 2010 09:18

Hej! :)


Susanna heter jag, och jag går på Projektkursen. Som projektarbete har jag valt att skriva en barnbok med olika berättelser. Här kommer ett litet utdrag från en berättelse!


"Solen hade för länge sedan gått ner, och skymningen hade stilla fallit. På en hög klippa vid kanten av vägen satt tre stycken prärievargar och lurpassade. Alla tre såg nästan likadana ut med sträv grågul, raggig och ovårdad päls."



Ha en bra dag!

Av Hällefors Folkhögskola - 25 oktober 2010 13:44

Jag har skrivit lite om diabetes på mitt projektarbete.
skall nu berätta lite kort om diabetes
det fins 3 olika diabetes typer diabetes 1 diabetes 2
graviditetsdiabetes. diabetes 2 är mer ärftlig än diabetes 1
om man har diabetes 1 är man beroende av insulin men vid 2 är man
oftast inte beroende av insulin.

Av Hällefors Folkhögskola - 25 oktober 2010 13:41

Jag håller på med Djurskyddsregler inom eu!

Jag har kollat runt på sidor efter regler om värphönsen inom eu,

och fick fram


Vilka speciella regler finns inom EU när det gäller värphöns?
•    Värphönsen – Golvytan ska vara minst 750 kvadratcentimeter per höna.
•    Värphönsen – Hönsen ska ha minst 550 kvadratcentimeter var. Detta system gäller bara under en övergångsperiod och ska tas ur bruk år 2012.
•    Värphönsen är frigående -  Här finns regler om maximalt antal hönor, det betyder att det ska finnas plats för foder, vattennippel och rede.


detta är allså en del av mitt arbeten inom eu-uppgiften!   

Av Hällefors Folkhögskola - 22 oktober 2010 11:09

Om brandövningen varit på riktigt hade projektkursen brunnit inne. Vilket hade varit synd för då hade inte kunnat fortsätta jobba med sina EU-uppgifter efter rasten.


22/10

Dagens schema


9-10 EU-kunskap "hardcore"

10.30-12.00 Jobba med sin EU-uppgift + maila lokala politiker i Hällefors.


Mail till politiker:

Fråga: Vad är ett grönt jobb? Och hur ska ni som politiker kunna få hit gröna jobb till vår kommun?


Vad är ett grönt jobb då för oss på projektkursen??


  • ekologiskt lantbruk
  • "sopgubbe"
  • järnvägsbyggare- rallare!!
  • egna företagare med ekologisk profil
  • parkskötare
Av Hällefors Folkhögskola - 20 oktober 2010 11:46

Minns du i morgon,

vad som hände igår?

Vet du hur ditt liv

ser ut om ett år?

Ta vara på dagen,

varje minut.

Vi är alla en saga

som nån gång tar slut.

Ställ upp för varandra,

se hur alla mår.

Så minns kanske nån

vad du gjorde igår.

Presentation

Hällefors Folkhögskola

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards